tiistai 2. joulukuuta 2014

Syvällistä keskustelua itseni kanssa.




Me ollaan kaikki langettu ennakkoluuloihin. Ollaan ite luotu niitä mutta myös jouduttu niiden kohteeksi. Kukaan meistä ei oo voinu ihan totta vältyyä siltä. Kyllä, se ei ole oikein, mutta sitä ei kyllä helposti saada tästä maailmasta poiskaan. valitettavasti.

Ite myönnän ainakin luovani ihmisistä jo ihan ulkonäön perusteella tietynlaisen kuvan. Ennen tein sitä kyllä paljon enemmän, mutta nyt kun oon tutustunu niin moniin erilaisiin ihmisiin, ni pikkuhiljaa alkaa tän asian kohdalla tulla paremmaks ihmiseks. Ja toivottavasti aina vaan paremmaks, koska mä niiiiin tahon olla Jeesuksen kaltainen. En tuu ikinä olemaan täydellinen, mut todellakin pyrin elämään niin hyvin kuin mahdollista. Mut toisaalta, eikös me kaikki pyritä siihen.

Just puhuttiin Valtterin ja Nellin kaa siitä, miten paljon esimerkiks jotkut koulupuvut vois vähentää ennakkoluulojen luomista. Joillakin ihmisillä ei ole tyylitajua, eikä heitä edes kiinnosta pukeutua suositulla tavalla, toiset haluat tälläytyä viimeisen päälle ja näyttää aina hyvältä, toiset tulevat kouluun urheiluvaatteissaan, toiset liian lyhyissä mekoissaan...ja heistä luodaan ennakkoluuloja heti ensimmäisellä silmäyksellä. He ovat juntteja, diivoja, lissuja, urheilijoita, epähygienisiä, huoria, homoja, lesboja, ateisteja, kristittyjä, muslimeja, masentuneita, tekopyhiä, köyhiä, rikkaita, suomalaisia, maahanmuuttajia, sosiaalisia, epäsosiaalisia, anorektikoita, bulimikkoja.....voisin jatkaa vielä pitkälle. surullista. 
Jos olis koulupuvut niin tilanne ois oikeesti tosi erilainen verrattuna nykypäivään. Ei voitais päätellä ihmisen ulkonäön perusteella yhtään mitään. Ei löytäis välttämättä sitä omaa "klikkiä", vaan sais monia erilaisia ystäviä ja oltaisiin kaikki paljon suvaitsevaisempia. Ihan varmasti. Osattais lukea ihmisiä paremmin niiden olemuksen ja käytöksen perusteella, eikä vaan etäisyydeltä kattellen luotais omaa käsitystä muista.


(venatkaa hetki, ku Nelli tuli juttelemaan mun huoneeseen)

Mihinkäs mä jäinkään...?
Ainiin. No, te varmaan tajusitte mitä pyrin tolla koulupuku- esimerkillä sanomaan. Harjoittelen vielä asioiden tiivistämistä, koska oon siinä niin surkee ja spämmään kaikissa whatsapp- keskusteluissa ihan liikaa tän kyseisen ongelman takia. Nojoo, palataan niihin ennakkoluuloihin.

Musta on luotu aivan varmasti tosi paljon ennakkoluuloja. Ihan vaan pukeutumisen, uskon, käyttäytymisen, sosiaalisen median ja olemuksen perusteella. Hassua tässä on se, että mun pukeutumis"maku" vaihtelee kokoajan, niin mua ei voi sitoa yhteen tietynlaiseen muotikategoriaan, mutta silti ihmiset ehtii luoda musta jonkinlaisen käsityksen. Mun usko on iso vaikuttaja siihen miten käyttäydyn, miten puhun ja miten kohtelen muita ja sen takia,voi olla että musta on luotu ihan positiivisiakin kuvia/käsityksiä..? Kun joku saa tietää että oon uskossa, niin usein luodaan sellainen kuva, et oon homojen vihaaja, ajattelen et oon muita parempi, halveksun muita ja tuomitsen niitä ja ajattelen et kaikki menee helvettiin.Voi kumpa joku edes kysyis multa mitä oikeasta ajattelen homoseksuaaleista tai mitä ajattelen niistä ihmisistä jotka ei oo kristittyjä niinku mä, tai et tuomitsenko muita niiden valintojen perusteella ja ajattelenko et kaikki menee helvettiin koska ne on syntisiä? Mäki oon syntinen. Teen syntiä joka päivä. Mut sitten kun kuvaan astuu Jeesus, armo, anteeksiantamus ja rakkaus, ni ai että kun te tietäisitte!!!<3 

Mut niin, musta ois paljon parempi jos ihmiset oikeesti kysyis mitä mieltä oon asioista. Koska kaikki ollaan erilaisia. Ei kristitytkään oo samanlaisia ja kyllä meilläkin eroaa näkemykset asioista ihan niinku kaikilla muillakin. On vielä niin monia ihmisiä, jotka oikeesti ajattelee kristityistä tosi negatiivisella tavalla. Ja aina tulee olemaan näitä ihmisiä, mutta ois kiva jos ihmiset ees yrittäis tutustua meihin ihan kunnolla, ennen kun ite lankeaa niihin meitä kristittyjä kohtaan asettamiinsa ennakkoluuloihin. Rupee ite tuomitsemaan kristittyjä ja halveksumaan niitä ja ajattelemaan et oma elämä menee kyllä paljon paremmin ku niillä "ku niillä on niin paljon sääntöjä"...ja blah." Näitäkin tapauksia on. (Kokemuksen äänellä puhun kokoajan. En omasta päästä heitä näitä vaan.) 
Mut onneks tunnen vaikka kuinka monta ihanaa ihmistä, jotka on tutustunu muhun ihan ihmisenä, eikä oo välittäny tippaakaan mun uskonnosta tai ulkonäöstä tai erilaisuudesta tai mistään semmosesta. Sellaisten ihmisten seurassa on hyvä olla ja sellaisia ihmisiä pitäis olla paljon enemmän tässä maailmassa. 

Hups. Nyt kyllä tajusin miten laaja aihe "ennakkoluulot" on. Liian ison palan kyllä puraisin, niin voisin ehkä jättää tän tähän ja joskus sit vielä astetta viisaampana jatkaa siitä mihin jäin.? Aika sekava tästä loppujen lopuks tuli, sorgeborge. (eli sori.)

Mutta hei, kamut vaikka luodaankin kokoajan ihmisistä ennakkoluuloja niin yritetään kattoa niiden läpi ja vielä syvemmälle. Ihan varmasti ton ujon näköisen tytön sisällä on oikeesti henkilö, jolla on maailman suurin sydän, huikeita unelmia ja paljon asioita mistä puhua, etkä tulis todellakaan pettymään häneen tutustuessasi. Entä tuo haalistuneisiin college- housuihin pukeutunut poika, jolla on hieman finnejä naamassa? Hän on varmasti täynnä hyvä läppää ja omaa huikean persoonan ja hänen kanssaan on aina rentoa jutella! 

Tiiän, puhun nyt tosi optimistisesti ja ajattelen vaan kaikkee hyvää ihmisistä ja haluan et kaikki muutkin tekis niin ja kaikki ois yksisarvisia ja vaaleanpunaisia pikkupupuja ja sydämiä ja glitteriä ja tähtiä pulloillaan ja ihmisten pupillien tilalla ois lisää sydämiä ja tähtiä ja kaikkee sellasta ihanaa ja rakkaudentäyteistä. mmmm, just näin.

Jos tää ei oikeesti ollu hyvä ja järkevä syvällinen keskustelu itseni kanssa, niin pyrin tuomaan uuden sellaisen teille näytille joskus tässä, kun mun aivot pääsee rauhottumaan. Siitä on nyt jo yli pari viikkoa kun viimeksi tänne kirjoitin ja mulla on ollu ikävä tätä, niin päätin tulla vaan kirjoittamaan asioita mitä oon viime aikoina taas vaihteeks ajatellu.

p.s. Valtteri on/OOT ihan huikee tyyppi! Eilen Valtsulla oli pitkän pitkä työpäivä toimiessaan sandwich- artistina Subwayssa monisen tuntia ja päästessä kotiin vasta kymmeneltä illalla, mut vaikka oliki ollu rankka päivä niin SILTI Valtsu halus auttaa mua matikassa. Niin parasta, kun on tämmösii ystäviä! 
Mulla oli viime jaksossa MAB8- kurssi ja koko soopa oli pelkkää taistelua mulle, enkä oppinu mitään- tai ymmärtäny/hahmottanu ja oli niin tyhmä olo koko aineesta ja siks sitten kurssikoe menikin ihan päin pyllyä. Valtsu lupas auttaa mua lukemaan siihen ja hahmottamaan niitä juttuja uusintakoetta varten ja sitä se todellakin teki. Ja oli niin paljon varmempi ja epätyhmempi fiilis kun menin tänään sitten suorittamaan sen kokeen uudestaan. Kiitti Valtsu! Arvostan sua.

Tänään Menin uusintakokeen jälkeen hengaamaan Leolle ja kateltiin jonkin verran kaikkii blogijuttuja. Leolla ja sen kaverilla Ilarilla on blogi!!! Ne vasta vähän aikaa sitten pisti homman käyntiin, niin ihan tuoretta blogia pääsis nyt alkumetreiltä seuraamaan! Sitä pääsette tsekkaamaan painamalla (TÄSTÄ). Oon tosi innoissani siitä. Jee!
Sit hengailtii ja juteltii vaa kaikkee ja sitte Valtsu ja Taisto tuli sinne ja lähettiinki heti pelaamaan biljardia Snookeriin. Oon ihan surkee siinä, mut ainakin osaan sekottaa peliä. Mut tykkään pelata sitä silti! Koska hyvä seura ja pelillä on hyvä idea:D 

Nyt voisin ihan vaan pitää turpani, tai no sormeni kiinni ja mennä nukkumaan. Ihan kohta sammuu wi-fi, ni tulee kiire julkaista tää teille sulateltavaks. Hyvää yötä kaikki ihmiset ! Ootte ainutlaatuisia joka ikinen ja musta on ihanaa että luette mun postauksia. Pääsette aina vaa syvemmälle mun ajatuksiin. Creepy, no eivaa.

HYVÄÄ YÖTÄ<3 

-Kata


2 kommenttia:

  1. Kata oot ihana!!! Oon sun suurin fani ❤️❤️

    VastaaPoista